1
Mar

Martie – Martisor

   Publicat de către: admin   în categoria Obiceiurile pamantului

1 Martie, Ziua Martisorului

De 1 Martie, femeile din Romania primesc martisoare.
Este un moment pe care putina lume il mai considera astazi magic.
1 martie este considerat, dupa vechiul calendar, inceputul unui Nou An. Se pare ca romanii sunt singurii europeni care sarbatoresc, de doua ori in fiecare an, Anul Nou, desi putini romani o stiu. Obiceiul Martisorului este o sarbatoare care nu se gaseste in lume decat in spatiul carpatic si, pentru marea lui frumusete, a fost imprumutata si de popoarele tarilor vecine.
La origini, acest dar magic, ritualic, se purta la incheietura mainii. Apoi a fost purtat la gat.
Acum, martisorul se prinde in piept sau se constituie intr-un cadou simbolic oferit femeilor.
Drumul acestui obicei pana in zilele noastre este usor de urmarit.
Secretul “puterii” martisorului sta, de fapt, in firul de lana alb, care se infasura cu altul negru (rosul apare mai tarziu), ca un simbol de moment sau generic al impletirii dintre iarna si vara (acum este momentul in care primavara incepe sa se faca simtita, temperaturile incep sa creasca, ziua se mareste tot mai mult, rasar primele flori), dintre intuneric si lumina, dintre bine si rau, dintre viata si moarte.
Mai tarziu, firul impletit a fost impodobit cu un ban de aur – apoi cu o mica bijuterie.
Foarte important era gandul bun cu care acesta era insotit in dar.
Felul in care aceste fire de lana se realizeaza tine de un ritual al armoniei. Se fac adevarate calcule, care pune de acord statura celui pentru care se face martisorul cu poarta casei, cu usa si cercevelele ferestrelor. Cu alte cuvinte, structura fizica a viitorului posesor de fir magic trebuie sa se integreze corect in mediul apropiat.
Talismanul il va apara in aceeasi masura in care poarta, usa si ferestrele apara casa in care el traieste.
Martisorul se punea copiilor, fetelor, fiintelor fragile, pentru a fi aparate de primejdii, boli si sa nu le arda soarele prea tare.
Intr-o anume zi magica, Martisorul se scotea si se agata de creanga unui pom. Soarta lui prin ploi vorbea despre soarta celui care-l purtase.
Exista zone din Moldova in care fetele confectioneaza martisoare si le ofera alesilor lor.
In firul magic alb-rosu al martisorului se impleteau destinul individual si cel universal (al rosturilor sociale si cosmice).
Unele legende spun ca firul martisorului ar fi tors de Baba Dochia, zeita agrara si lunara (de aici si simbolul banului de argint gaurit ce intruchipa luna si se agata de fir).
Chiar si in zilele noastre, podoabele de martisor apar mai mult sub forma unor reprezentari feminine (floare, pasare, albina). El marcheaza ascendenta principiului feminin, vizibila in toate manifestarile inceputului de primavara.
……………………………………………………………………………………….. 

Babele si cei 40 de mucenici 1-9 Martie

Legenda spune ca, in zilele de inceput ale lunii martie, cand primavara arata primele semne, Baba Dochia isi leapada cele noua cojoace, provocand astfel fenomene meteorologice din cele mai diverse. Prin traditie, romanii obisnuiesc sa faca in aceste zile un test al existentei lor pentru anul care vine.
Fiecare om isi alege una din cele noua zile. In mod firesc, daca este cald si senin, asa va arata pentru cel in cauza anul in curs. Simbolistica este foarte directa: ai ales o zi care se dovedeste a fi urata si friguroasa, tragi consecintele. Din contra, daca ai ales o zi frumoasa, toate iti vor merge bine.

Din punct de vedere climatic, primele zile din martie sunt cele mai capricioase zile ale anului. Romanii s-au obisnuit ca in aceste perioade vremea sa fie sau prea calduroasa, sau vantoasa si mohorata sau iarna sa revina in forta. De mult timp, aceste zile, noua la numar, au fost dedicate “Babelor”.
Ultima zi a Babelor, 9 martie, se suprapune insa peste o mare sarbatoare crestina: cei 40 de mucenici de la Sevastia. Romancele coc in aceste zile prajituri simbolice, ofranda adusa martiriului lor. Faina de grau, nuca si mierea sunt principalele componente ale acestora.
Tot pe 9 martie isi serbeaza ziua numelui cei care nu au patroni printre sfintii din calendar.
In tara se fac doua feluri de mucenici: in sudul tarii ei se prezinta ca un sos de nuca pisata si indulcita, in care se fierbe aluat sub forma de colacei sau opturi. In Moldova realizarea lor este mult mai elaborata, ei numindu-se numesc optari moldovenesti. Coca de cozonac se rasuceste in forma de opt, se coace, se stropeste din plin cu miere de albine si se presara cu multa nuca pisata.
Este interesanta forma care se da acestor prajituri, din punct de vedere simbolistic. Unii cred ca este o esentializare a formei umane (reminescenta a unor sacrificii pagane), altii se gandesc ca reprezinta ziua in care ei se fac, 8 martie, ajunul zilei de 9 Martie. Altii au mers pana acolo incat cred ca este un simbol arhaic, care a ajuns pana la noi si este folosit in matematica ca semn al infinitului…
……………………………………………………………………………………….. 

Lasatul secului pentru Postul Pastelui (12 martie)

Moment de sarbatoare, de bucurie si festin familiar dar si al comunitatii, ziua Lasatului de sec pentru Postul Pastelui continua sa reprezinte si astazi in viata spirituala a satenilor dar si a multor oraseni, un important prag simbolic care se impune a fi trecut intr-un context ceremonial, structurat in conformitate cu normele impuse de autoritatea traditiei.
In seara duminicii Lasatului de sec (12 martie), in multe localitati se desfasoara o datina arhaica care poarta nume diferite de la o zona etnografica la alta: “Alimori”, “Priveghi”, “Aure maore” sau “Strigare peste sat” in Transilvania, “Opait” sau “Hopaize” in Banat, iar in Muntenia datina se chiama “Urlalie” sau “Uralie”.
Cand intunericul incepe a ascunde contururile peisajului, feciorii si copiii urca cu faclii aprinse pe dealuri pentru a face Focurile si a aprinde rotile de car, invelite cu paie. In jurul focului se aduna fete si neveste, barbati si batrani, curiosi sa afle “ce se mai striga peste sat”. Nenumarate sunt batjocurile care se rostesc acum in fata intregii comunitati, ca intr-un adevarat “tribunal satesc”. Fetele si nevestele care se fac vinovate de lene sau “fudulie” sunt nominalizate, explicandu-se cu lux de amanunte in ce le consta “naravul sau neghiobia”. 
Dupa opinia specialistilor la originea obiceiului s-au aflat trei categorii de factori. Mai intai, este vorba de conservarea unei arhaice credinte de sorginte magica conform careia apropierea primaverii trebuia marcata prin ritualuri simbolice de alungare a frigului si spiritelor rele (Focurile).

O alta motivatie a obiceiului se justifica din perspectiva perceptelor religiei crestine care impune pe tot timpul postului Pastelui interdictii foarte severe, de ordin alimentar si moral.
Derivata din celelalte doua motivatii, cea de a treia isi are originea in concentrarea activitatilor lucrative, tocmai in rastimpul celor sase saptamani ale postului. Aceasta perioada coincide cu declansarea muncilor de primavara pe camp iar in gospodarii femeile incep sa teasa panza, covoarele, sa brodeze iile si camasile cu care trebuiau sa se innoiasca la Paste. 
Avand in vedere aceste categorii de factori care justifica structura ceremoniala a obiceiurilor practicate la Lasatul secului pentru postul Pastelui constatam ca, pentru indeplinirea diverselor secvente rituale specifice, sunt antrenati toti membrii unei familii si implicit ai comunitatii. In functie de varsta si sex, fiecare are ceva de facut. Fetele si nevestele pregatesc bucate alese si din belsug deoarece masa “trebuie incarcata” cu diverse sortimente gastronomice si in cantitati suficiente, intrucat “oamenii trebuie sa-si faca sat din fiecare mancare”, “sa le ajunga pana la Pasti”.

Adauga in reteaua ta:
  • Print this article!
  • Digg
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • Blogosphere News
  • LinkedIn
  • MySpace
  • Turn this article into a PDF!
  • RSS
  • Twitter
  • Yahoo! Bookmarks

Etichete: , ,

Acest articol a fost publicat Sunday, 1 March 2009, ora 14:13 si este atasat categoriei Obiceiurile pamantului. Puteti urmari raspunsurile la acest articol utilizand RSS 2.0. Puteti merge direct la sfarsitul articolului pentru a comenta.

Trimite un răspuns

Trebuie să vă autentificaţi pentru a putea publica un comentariu.